logo

مقالات مفید خود را برای ما ارسال نموده و بک لینک معتبر و رایگان دریافت نمایید.

جهت ارسال مقالات خود به این صفحه مراجعه نمایید: ارسال مقالات

Iran Top One
 

همه آنچه که باید در مورد سئو بدانید

همه آنچه که باید در مورد سئو بدانید

همه آنچه که باید در مورد سئو بدانید

سئو چیست؟ پاسخ به این سوال سهل و ممتنع‌ترین کاری است که در این سال‌ها انجام داده‌ام. سهل است چرا که با چند عبارت ساده قادر به تعریف آن هستیم: بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو. اما ممتنع است چرا که قطعا در ادامه از شما خواهند پرسید بهینه سازی سایت یعنی چه؟ اگر طرف صحبت شما خیلی کنجکاو باشد، احتمالا در اینترنت شروع به جستجو می‌کند، بی‌خبر از آنکه سیل اطلاعات او را با خود خواهد برد. در این مقاله سعی خواهم کرد نگاهی جامع به سئو سایت بیندازم.

رقابت برای رسیدن به خط یک در موتورهای جستجو

تصور کنید به دنبال یافتن اطلاعات دقیقی پیرامون موضوعی خاص هستید. روش‌های قدیمی جستجو خیلی به کارتان نمی‌آید. چراکه شما غرق در زندگی پر سرعت امروزی شده‌اید. حتا برای یافتن بهترین منابع مطالعاتی ابتدا سراغ یک دستیار متبحر و سریع می‌روید؛ موتورهای جستجو.

اغلب ما به جستجوی سوال‌هایمان در گوگل عادت کرده‌ایم. پس در اولین قدم یک مرورگر اینترنت باز می‌کنیم و عبارت مورد نظرمان را در باکس جستجو وارد می‌کنیم. در آخر هم آن ذره‌بین همه‌چیزدان را فشار می‌دهیم. گوگل در چشم برهم‌زدنی ده‌ها، صدها، هزاران و میلیون‌ها صفحه‌ی وب را از نظر می‌گذراند و در همان چشم برهم زدن صفحه‌ی نتایج را به شما نمایش می‌دهد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده، کمتر جستجوگری به صفحه‌ی دوم نتایج سر می‌زند. رقابت اصلی میان رتبه‌های بالای جستجو شده است. بیشترین کلیک را این صفحات دریافت می‌کنند و صاحبان سایت‌ها با تمام قوا به دنبال رسیدن به این جایگاه رفیع هستند.

رسیدن به صفحه‌ی اول نتایج سخت است؟ پاسخ این سوال به عرصه‌ی رقابت و میزان همت شما بستگی دارد. برای برخی‌ها این مسیر در دو ماه طی می‌شود و برای برخی دیگر تا 1 سال زمان نیاز دارد. شاید با خوش‌بینی بتوان ادعا کرد، چنانچه همه‌ی اصول رعایت شود و برنامه‌ریزی دقیق مد نظر قرار بگیرد، به صورت متوسط با سئو پس از 6 ماه سری در میان سرها پیدا کنیم.

حالا بازگردیم به سوال اصلی‌مان: سئو چیست؟

سئو چیست؟

عبارت SEO مخفف Search Engine Optimization است و به صورت خلاصه به معنای بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو بیان می شود. با کمک ترفندها و تکنیک‌های سئو رتبه و امتیاز سایت از نظر موتوهای جستجو بالا می‌رود. بالارفتن این امتیاز، تعداد افرادی را که از سایت بازدید می‌کنند افزایش می‌دهد.

برای درک بهتر موضوع یک مثال ساده می‌زنم. فرض کنید شما فروشنده‌ی لوازم خانگی هستید. پس از مدتی تصمیم می‌گیرید برای گسترش کسب و کارتان یک سایت طراحی کنید. اگر فکر می‌کنید با ایجاد سایت همه‌چیز بر وفق مراد می‌شود، اشتباه می‌کنید. حالا شما اول راه بازار جدیدی هستید که اتفاقا رقابت بالایی دارد. پس باید سعی کنید سایت‌تان را به مخاطب معرفی کنید. اما چطور این کار را انجام دهید؟ باید سراغ سئو بروید.

سئو سایت چه اهدافی دارد؟

خب ناگفته پیداست که اصلی‌ترین هدف سئو بالا رفتن رتبه سایت در نتایج موتورهای جستجو است. این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی به سایت می‌شود. مساله‌ی مهم در زمینه‌ی سئو بالا بردن کیفیت محتوای وب‌سایت است. گوگل همواره به دنبال پیدا کردن بهترین و کامل‌ترین نتیجه برای کاربران خود است. بنابراین تمرکز سئو بر افزایش کیفیت در کنار کمیت وب‌سایت‌ها محسوب می‌شود.

در همین‌جا می‌توان یک نتیجه‌ی مختصر و مفید گرفت: کاربران موتورهای جست‌جو علی‌الخصوص گوگل، می‌توانند از کیفیت سایت‌هایی که در نتایج بالاتر از بقیه سایت‌ها نمایش داده می‌شود، مطمئن باشند.

هدف اصلی سئو سایت بهبود لینک‌سازی‌های داخلی و خارجی، افزایش اقبال نمایش در جستجوی گوگل در نتیجه افزایش ورودی‌های ارگانیک، افزایش سرعت سایت، بالا بردن قدرت دامنه و در نهایت برندسازی است.

اگر سایتی به تکنیک‌های سئو روی بیاورد، قادر خواهد بود در بازه‌ی زمانی مشخصی ورودی کاربران خود را افزایش دهد. این رابطه دو سویه است. در مقابل تلاش سایت‌ها برای افزایش رتبه، اعتماد کاربران و بهره‌مندی آن‌ها از محتواهای سایت‌ها بیشتر می‌شود.

اجزای تشکیل‌دهنده‌ی سئو

برای اینکه به دنیای سئو وارد شویم باید چه کار کنیم؟ برای شروع سئو سایت لازم است که به سه جز اصلی آن توجه ویژه‌ای نشان دهیم. در ادامه به این 3 بخش می‌پردازم.

سئو تکنیکال

عبارت سئو تکنیکال در نظر اول وادی سخت و تخصصی به نظر می‌رسد. در واقع هم همین‌طور است. اما تجربه و آشنایی با ابزارهای کمکی این بخش را آسان خواهد کرد.

سئو تکنیکال شامل تمام مواردی می‌شود که در رابطه با ربات‌های موتورهای جستجو هستند. سئو تکنیکال به این ربات‌ها یا همان خزنده‌ها کمک می‌کند تا راحت‌تر و سریع‌تر محتوای سایت‌ را مورد بررسی قراردهند. برای مثال در سرچ کنسول گوگل به عنوانی ابزاری تکنیکال شما از آخرین ایندکس سایت‌تان باخبر می‌شوید. با کمک همین ابزار به راحتی می‌توانید صفحات ایندکس نشده را پیدا کنید و از گوگل بخواهید، سریع‌تر این کار را برای شما انجام دهد.

از طرف دیگر با شناسایی لینک‌های شکسته شده، لینک‌های خراب و هر نوع اشکالی که می‌تواند بودجه‌ی خزش را صرف خود کند، صاحبان سایت را به سمت برطرف کردن مشکل سوق می‌دهد.

به شما توصیه می‌کنیم در شروع کار بر روی سایت‌، حتما از یک چک لیست سئو تکنیکال استفاده کنید تا موارد مختلفی نظیر ارورهای سایت، وضعیت نمایش در دستگاه‌های مختلف، سرعت سایت و حتی ارورهای مربوط به سرور را سریع‌تر شناسایی کنید.

مواردی که در این چک لیست باید مورد توجه قراربگیرد:

  • گواهی‌نامه‌ی SSL
  • موبایل فرندلی بودن سایت
  • بهینه‌سازی رابط کاربری
  • بررسی سرعت سایت و تلاش برای بهبود آن
  • شناسایی محتواهای تکراری
  • ایجاد نقشه سایت
  • ثبت سایت در وب‌سایت‌های آماری و تحلیلی مانند Google Search Console

سئو داخلی  (On-page)

در مرحله‌ی بعد سئو سایت باید بهینه‌سازی را درون سایت شروع کنید. مهم‌ترین کاری که در این مرحله باید انجام دهید، بررسی محتوای صفحات و لینک‌سازی داخلی است. از دیگر مواردی که در سئو داخلی باید مورد توجه قراربگیرد دسته‌بندی و تگ‌های مورد استفاده در سایت است.

اگر مطالب سایت، ساختاری سئو شده ندارند، دستی بر سر روی آن‌ها بکشید. با رعایت اصولی مانند عنوان‌نویسی سئویی، استفاده درست و به اندازه از کلیدواژه خزنده‌های گوگل درک درست‌تری از هدف شما پیدا خواهند کرد.

سئو خارجی (Off page)

سئو خارجی همان‌طور که از نامش مشخص است، نشان‌دهنده‌ی تلاش‌های شما برای سئو سایت خارج از آن است. در این مرحله سئو شما برای تحلیل داده‌هایتان کار چندانی با خود سایت ندارید.

سئو خارجی، کمک شایانی به افزایش رتبه صفحات می‌کند. مهم‌ترین بخش سئو خارجی دریافت بک‌لینک برای صفحات مهم سایت است. برای این منظور می‌توان از روش‌هایی مانند بازاریابی درشبکه‌های اجتماعی، انتشار رپورتاژ آگهی و اینفلوئنسر مارکتینگ استفاده کرد.

انواع سئو را بشناسیم

برای انجام سئو روش‌های مختلفی وجود دارد. انتخاب هر مسیر می‌تواند نتیجه‌ی کار را به کلی دگرگون کند. به صورت کلی 3 نوع سئو وجود دارد:

  • سئو کلاه سفید
  • سئو کلاه خاکستری
  • سئو کلاه سیاه

بیایید به انواع سئو نگاهی بندازیم.

سئو کلاه سفید چیست؟

سئو کلاه سفید روش استاندارد و بی‌خطر است. در این روش شما بر اساس استانداردهای موتورهای جستجو اقدامات لازم برای سایت‌تان را انجام می‌دهید. در این روش کارشناسان سئو صادقانه عمل می‌کنند و تلاشی برای فریب گوگل یا دیگر موتورهای جستجو نمی‌کنند. این دست افراد صبر زیادی دارند چرا که سئو سایت با این روش زمان‌بر است.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

روش سئو کلاه خاکستری از روش قبلی متداول‌تر است. از نظر عملکردی این دو روش تا حدود زیادی به هم شبیه هستند اما سئو کلاه خاکستری کمی ریسکی‌تر است به همین دلیل احتمال دریافت جریمه از سوی گوگل بیشتر است.

استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری دور زدن قوانین نیست، بلکه رفتار کردن خارج از استانداردهای موتورهای جستجو می‌باشد. برای مثال ممکن است فردی برای راه‌اندازی سایتش سراغ دامنه‌های منقضی برود که اعتبار بالایی دارند. خرید بک‌لینک، ساخت اکانت‌های متعدد در شبکه‌های اجتماعی مختلف یا به روز رسانی مطالب قدیمی از تکنیک‌های این نوع از سئو است.

سئو کلاه سیاه چیست؟

سئو کلاه سیاه روشی غیرقانونی محسوب می‌شود. در واقع سئوکاری که با این روش به بهینه‌سازی سایت می‌پردازد به روش‌های ممنوعه و پر ریسک سئو روی می‌آورد. سئو کلاه سیاه به سرعت سبب ارتقای رتبه‌ی سایت می‌شود. قطعا این مساله برای بسیاری از افراد خوشایند است، اما حواستان باشد چون ممکن است این خوشحالی با جریمه‌ای سنگین و غیرقابل جبران به دردسری ابدی تبدیل شود.

  • روش‌های ممنوعه در سئو
  • استفاده بیش از اندازه از کلمات کلیدی
  • استفاده کردن از روش‌های Cloaking (در این روش محتوای نمایش داده شده برای کاربر با محتوای نمایش داده شده برای گوگل متفاوت است)
  • تولید محتوای بی‌کیفیت با چگالی بالای کلمه‌ی کلید
  • خرید بک‌لینک‌های زیاد

چطور وارد دنیای سئو شویم؟

سئو جهان بی‌انتهایی است که هر روز در حال گسترده‌تر شدن است. برای آنکه بخواهید وارد عرصه‌ی سئو شوید باید شروع کنید به مطالعه آن هم به زبان فارسی و انگلیسی. خوشبختانه آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ معتبر دنیا دورهای آموزشی رایگان خود را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده‌اند.

علاوه بر منابع مطالعاتی رایگان در وب‌سایت‌ها گذراندن دوره‌های آموزشی کمک بزرگی ورود عملیاتی به دنیای سئو می‌کند. دوره‌ سئو فرصت مناسبی برای تلفیق تجربه و علم شماست. بعد از پایان دوره‌ی آموزشی کار شما هنوز تمام نشده. حالا زمان تمرکز عملیاتی روی پروژه‌های واقعی می‌رسد و مطمئن باشید کار در حوزه‌ی سئو به معنای آموختن هر روزه است.

سخن پایانی

سئو جهانی بی‌پایان است. هر روز اتفاق تازه و مقوله‌ای جدید برای یادگیری پیش روی شما قرار دارد. در جهانی که بیش از گذشته به اینترنت و کسب‌وکارهای اینترنتی وابسته است سئو سایت امری ضروری است. در این مقاله سعی کردم نگاهی کلی به سئو داشته باشم و جوانب مختلف آن‌را به شما معرفی کنم. اگر به مباحث آموزشی در زمینه‌ی سئو علاقه‌مند هستید از شما دعوت می‌کنیم به سایت منتوریکس مراجعه نمایید.

هنوز هیچ نظری ارسال نشده است

ارسال نظرات